فرماندار شهرستان دماوند گفت: ثبت احوال به واسطه جایگاه کسب اطلاعات و آمار دقیق وقایع حیاتی، از نیازهای زیربنایی کشور است.

ˈˈناصر محمودی فردˈ در دومین جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان دماوند با گرامیداشت هفته ثبت احوال، اظهار کرد: داشتن اطلاعات و آمار دقیق نقش مهمی در برنامه ریزی های خرد و کلان کشور دارد، که ثبت احوال در این راستا پیشگام است.
وی ادامه داد: در سال های اخیر ثبت احوال کشور اقدامات ارزشمندی را در راستای توسعه این حوزه برداشته که می توان نمونه آن را مکانیزه کردن سیستم صدور کارت های ملی و ... دانست.
نماینده عالی دولت در شهرستان دماوند افزود: امروزه ثبت احوال کشور به عنوان سازمانی مهم با اقداماتی ارزشمند مدیران کشور را در پیشبرد اهداف های کلان یاری می دهد، زیرا هر گونه حرکت اساسی در کشور نیازمند داشتن آمار دقیق وقایع چهارگانه است.
محمودی فرد خاطرنشان کرد: ثبت وقایع حیاتی کشور به ویژه در مناطق روستایی و محروم از جمله موضوعات مورد توجه می باشد که در این راستا باید دقت بیشتری داشت.
وی آگاهی از میزان تولد، ازدواج، طلاق و فوت را در بسیاری از برنامه ریزی ها جامعه مهم خواند و افزود: در شرایط کنونی با توجه به موارد یاد شده، نقش سازمان ثبت احوال و ارایه آمارهای دقیق و به روز در برنامه ریزی های کوچک و بزرگ بشدت احساس می شود.
 

122 میلیون سند هویتی و سجلی در کشور به ثبت رسیده است
معاون حقوقی و سجلی ثبت احوال استان تهران گفت: در مدت 95 سال فعالیت ثبت احوال در کشور، 122 میلیون سند هویتی و سجلی برای ملت ایران در داخل و خارج کشور صادر شده و در بایگانی این نهاد به ثبت رسیده است.
ˈمحمد هنرمندˈ در دومین جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان دماوند با گرامیداشت هفته ثبت احوال، به تاریخچه این نهاد اشاره کرد و گفت: ثبت احوال در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم، اخذ مالیات و... تاسیس شد.
وی ادامه داد: در جلسه مورخه 30 آذر ماه 1297 هجری شمسی تاسیس ثبت احوال به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور نخستین شناسنامه برای دختری به نام ˈفاطمه ایرانیˈ در تاریخ 3 دیماه 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روزافزون شهرها و روستاها و افزایش جمعیت کشور، نیاز به سازمان و تشکیلاتی برای ثبت وقایع حیاتی ضرورتی اجتناب ناپذیر می نمود که در این راستا اداره ای تحت عنوان اداره سجل احوال در وزارت داخله وقت به وجود آمد.
هنرمند گفت: سه سال پس از تصویب نخستین قانون ثبت احوال یعنی در سال 1307 هجری شمسی قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر 16 ماده تصویب شد و این نهاد در سال 1352 به عنوان سازمان ثبت احوال به ثبت رسید.
وی با بیان اینکه همزمان با تغییر و تصویب قوانین جدید، تشکیلات ثبت احوال نیز کامل تر شد، بیان کرد: این سازمان تا سال 1310 تنها دارای 94 اداره در تهران و شهرستانها بود که در سال 1308 ثبت ولادت و صدور شناسنامه برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور به سفارتخانه ها و نمایندگی های ایران در خارج از کشور محول شد.
معاون حقوقی و سجلی ثبت احوال استان تهران گفت: سازمان ثبت احوال کشور به دلیل دراختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود و ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.
وی با بیان اینکه اکنون 30 اداره کل ثبت احوال استانی در کشور وجود دارد، افزود: در این نهاد وظایفی نظیر سیاستگذاری، برنامه ریزی کلان، نظارت و ارزیابی، تدوین و اصلاح قوانین و مقررات و رویه های اداری، آئین نامه ها و دستور العمل ها و... اجرا می شود.
هنرمند با بیان اینکه این نهاد در سال های اخیر با اقدامات صورت گرفته شتاب و پیشرفت قابل توجهی داشته است، به وظایف آن اشاره کرد و گفت: ثبت ولادت و صدور شناسنامه، ثبت وفات و صدور گواهی، تعویض شناسنامه های موجود در دست مردم، ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات، صدور گواهی ولادت برای اتباع خارجه و تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی، ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی و صدور کارت شناسنامه ملی، جمع آوری و تهیه آمار انسانی سراسر کشور و انتشار آن و... از جمله وظایف این نهاد است.
این مقام مسوول یکی از اقدامات ارزشمند این نهاد را ایجاد شماره ملی برای افراد دانست و گفت: این اقدام در ساماندهی برخی از مشکلات کشور همچون نام های مشترک و ... موثر است زیرا شماره ملی منحر به فرد و تکرار ناپذیر می باشد
معاون حقوقی و سجلی ثبت احوال استان تهران به شکل گیری پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور اشاره کرد و افزود: این اقدام در ساماندهی آرشیو اسناد هویتی ثبت احوال کشور نقش بسیار مهمی داشته است به گونه ایی که بیش از 95 دستگاه در کشور با پایگاه مرکزی لینک می باشند و اطلاعات به صورت لحظه ایی به روز می شود.
توسعه کشور نیازمند اطلاعات دقیق ثبت وقایع است
رییس اداره ثبت احوال شهرستان دماوند گفت: برنامه ریزی دقیق و منسجم برای توسعه کشور نیازمند، اطلاع دقیق از میزان جمعیت در سطح کلان و خرد از مناطق مختلف کشور است.
ˈعلی عمیمˈ در دومین جلسه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی شهرستان دماوند که با حضور مسوولان در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد، به اهمیت صحت آمار جمعیتی و ثبت دقیق و به موقع تولد، وفات، ازدواج و طلاق اشاره کرد و افزود: رسالت بزرگ ثبت احوال، ثبت به موقع و به روز وقایع حیاتی چهارگانه، صدور اسناد هویتی، انتشار آمارهای حیاتی، صدور کارت ملی هوشمند و... با هدف استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان و زیر ساخت های استراتژیک دولت الکترونیک است.
وی ادامه داد: با مطلع شدن از میزان آمار دقیق وقایع حیاتی کشور می توان در خصوص عوامل و معضلات ناشی از آن تحقیق کرده و با رفع مشکلات در بخش های مختلف همچون بهداشت و درمان، توسعه و عمران شهری، اقتصاد کشور، عوامل مختلف فرهنگی و ... زمینه توسعه کشور را فراهم کرد.
رییس اداره ثبت احوال شهرستان دماوند با بیان اینکه ثبت احوال دارای وظایف بسیاری است؛ یکی از این وظایف را ثبت وقایع حیاتی دانست و بیان کرد: ثبت احوال نه فقط به عنوان مرکز آمار متقن به شمار می رود، بلکه امین، محرم و مرکز اسناد مردم نیز محسوب می شود.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: در اختیار داشتن آمار درست می تواند مبنای برنامه ریزی برای توسعه یافتگی کشور در هر منطقه ایی باشد که این مهم در راستای اهداف بلند مدت و کوتاه مدت دولت صورت می گیرد.
عمیم با بیان اینکه یک جامعه پیشرفته نیازمند داشتن ثبت احوالی نوین است، تصریح کرد: یکی از اقدامات ارزشمند این نهاد در شهرستان دماوند تهیه و اجرای طرح شناسنامه مکانیزه است که اقدامات ارزشمندی برای کسب اطلاعات به روز نیز صورت گرفته است.
وی اجرای کارت ملی هوشمند، آرشیو نمودن اسناد سه جلدی شهروندان شهرستان دماوند و ثبت وقایع چهارگانه از جمله تولد، ازدواج، طلاق و مرگ به صورت دقیق و به روز را از جمله اقدامات این نهاد در شهرستان دانست.
عمیم اذعان کرد: ثبت احوال جایگاهی زیرساختی و حاکمیتی در عرصه های سیاسی، امنیتی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور دارد که لازم است شهروندان از اعلام وقایع حیاتی همچون تولد و فوت این نهاد را در زمان مشخص خود مطلع نمایند.
 
وی با بیان اینکه ثبت هویت افراد از اهمیت بسیار بالایی در جامعه برخوردار است، آمار 9 ماهه گذشته این نهاد را در ثبت وقایع شهرستان در سال 92 چنین اعلام کرد: 1023 مورد تولد که 493 مورد پسر و 530 مورد دختر، یک هزار و 76 مورد ازدواج که 911 مورد شهری و 165 مورد روستایی و نیز 145 مورد فوت که 162 مورد مرد و 307 مورد زن بوده است.