شهرداری- شهردار دماوند گفت: توجه به معماری اسلامی با رویکرد گردشگری از اولویت های طرح بهسازی محوطه ضلع غربی مسجد جامع دماوند است.
"عباس صفری" روز شنبه در مراسم کلنگ زنی بهسازی محوطه ضلع غربی مسجد جامع دماوند اظهار کرد: بهسازی طرح ضلع غربی مسجد جامع دماوند با هدف هویت بخشی به مسجد جامع شهر و توجه به معماری اسلامی و ایرانی شکل گرفته است.
وی ادامه داد: فاز نخست این پروژه با ساخت ماکت پیش فرض طرح به اجرا رسیده که علاوه بر توجه به نوع معماری اسلامی، توجه به توسعه فضای سبز و گردشگری در اولویت طرح قرار دارد.
شهردار دماوند به اختلاف ارتفاع موجود بین بلوار امام خمینی (ره) و ضلع غربی مسجد جامع اشاره کرد و گفت: اختلاف ارتفاع ۱۳ متری موجود در این ضلع از مسجد جامع موجب شد تا طرحی به مساحت ۱۲۰۰ متر اجرا شود که حدود ۶۰۰ متر آن به محوطه سازی و آبنما اختصاص داده شده و سعی گردیده از تمامی نماد های فرهنگی و اسلامی همچون نماد شهدا، نور، آب و طبیعت و توجه به مقوله گردشگری بهره گیرد.
این مقام مسوول گفت: معبری با مساحت ۲۴۰ متر مربع از داخل طرح می گذرد و همچنین تعریض پنج متری خیابان منتهی به مسجد جامع، باعث ایجاد شیبی تند در سایت شده که در این طرح، سعی گردیده تا این شیب تند با حداقل ارتفاع پلکان منتهی به مسجد، ضمن پاسخگویی به جنبه های عملکردی پاسخگوی زیبایی بصری و معماری طرح باشد.
صفری ادامه داد: در ناحیه انتهایی منتهی به مسجد جامع، غرفه های فرهنگی، تجاری مجموعا با مساحت ۲۰۰ متر مربع، در دو طبقه و در داخل یک حیاط مرکزی به نحوی قرار گرفته که ضمن استفاده بهینه از فضا امکان عبور وسایل حمل و نقل عمومی از روی آن امکانپذیر باشد.
وی با اشاره به اجرای این طرح نیز گفت: فاز دوم این پروژه با در نظر گرفتن مصالح مورد نیاز و مطلوب، پیش بینی می شود ظرف مدت چند ماه آینده به اجرا و بهره برداری رسد.
در ادامه "عباس آریا" مهندس معمار این طرح به ویژگی های آن پرداخت و گفت: این طرح الگو گرفته از باغ های ایرانی است که با توجه به ویژگی های موجود آن و هم چنین پیش بینی امکانات درنظر گرفته شده می تواند برای تمامی اقشار در هر گروه سنی موثر باشد.
وی ادامه داد: نمادگرایی فرهنگی و بکارگیری المان شهدا و همچنین استفاده از آب و نور و طبیعت به عنوان نمادهای پاکی، استفاده از الگوی باغ تخت مانند باغ ماهان کرمان و باغ تخت شیراز، به کارگیری الگوی حیاط مرکزی ( صحن ) در ناحیه تجاری و بهره گیری از الگوی رواق به عنوان نمادهای مفهومی معماری اسلامی و ... را می توان از ویژگی های طرح دانست.






