شهرستان دماوند نام یکی از شهرستانهای استان تهران در ایران است ،این شهرستان با مساحتی حدود 188هزار هکتار در محدوده شهرستان های فیروزکوه ،آمل،ورامین و گرمسار قرار دارد و منطقه ای کوهستانی است 

که متوسط ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2000 متر است و از میزان 188 هزار هکتار مساحت شهرستان ،83 درصد جزو منابع ملی و 16 درصد جزء زمینهای کشاورزی و حدود یک درصد بقیه نیز جزء حوزه شهری است.
بنابر آنچه از نتایج سرشماری سال 1385 در وب گاه دولتی <<مرکز ملی آمار ایران>> اعلام گردیده است تعداد 27418 خانوارشامل 96860 نفر در این شهرستان ساکن بوده اند .
دماوند از قدیم ییلاق عشایر الیکایی بوده است.
دماوند یکی از کهن ترین و قدیمی ترین شهرهای ایران است که در تارخ روایی ایران بنیاد آن را به کیومرث نسبت می دهند.
آثار و شواهد به دست آمده حاکی از حضور انسان از کهن ترین دوران حیات بشر در این سرزمین است و نیز شهر دماوند وروستاهای اطراف آن به عنوان یک اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران به شماره 56 به ثبت رسید.
پس از فتح این سرزمین توسط لشگریان اسلام تجمع جمعیت و وسعت و گسترش شهر به اندازه ای بود که نیاز به مسجد جامعی که نمونه آن را فقط در قرون اولیه اسلام می توان یافت بر بالای تپه مشرف به شهر ساخته شد.
از دیگر آثار تاریخی شهر دماوند همچون بنای باشکوه و زیبای برج شبلی ،امامزاده عبداله و عبیداله و امامزاده شمس الدین محمد را می توان نام برد.
این شهرستان بنابر آنچه در نتایج آمار گیری سرشماری سال 1385 کل کشور آمده 2بخش ،5دهستان،5شهر و 111روستا دارد.
شهرهای شهرستان دماوند عبارتند از:
1-  دماوند(گیلاوند و جیلارد)
2-  کیلان
3-  آبسرد
4-  رودهن
5-  آبعلی