خبرگزاری میراث فرهنگی _ گروه میراث فرهنگی _ کاوش های ولیران دماوند که چندی پیش با کشف ریتون های منحصر به فرد تعجب باستان شناسان را برانگیخت ،به دلیل تغییر مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به تاخیر افتاده است .
 
این در حالی است که با فرا رسیدن فصل سرما در شهر سردسیر دماوند گروه کاوش این محوطه باستانی با مشکلات متعددی دست به گریبان می شوند .
 


"محمدرضا نعمتی"، سرپرست هیات کاوش محوطه تاریخی ولیران دراین باره به میراث خبر می گوید :« تغییر مدیریت سازمان میراث فرهنگی تهران باعث شده اکاوش هایی که قرار بود یک ماه پیش آغاز شود به تاخیر بیافتد .»
 
وی با اظهار تاسف از تاخیر برنامه کاوش ولیران ،ادامه می دهد :«وقتی حکم آغاز کاوش های ولیران از سوی پژوهشکده باستان شناسی آمد با تعداد زیادی کارگر اقدامات اولیه در این زمینه انجام شد ولی با پرداخت نشدن دست مزد این افراد این کاوش ها متوقف شده است و تنها کارشناسان به بررسی محوطه بسنده کرده اند .»
 
"مهدی ناظم رضوی"،رییس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از 7 ماه مدیریت به در این سازمان تغییر کرده و این جایگاه را به "سعید بکتاش"، سپرده است .
 
نعمتی با اعتراض به این وضعیت به وجود آمده به خبرنگارCHN  می گوید:« اعتبار کاوش این محوطه در حال حاضر در حساب سازمان وجود دارد ولی به دلیل مستقر نشدن مدیریت جدید و تغییر ذی حساب ،کسی نیست تا این اعتبارات را پرداخت کند .»
 
 پیش از این در خبرهای آمده بود فصل دوم عملیات کاوش ولیران با سه رویکرد گمانه زنی ،بررسی و مطالعه رودخانه تار که نزدیکی از مجموعه قرار دارد و ادامه کاوش های فصل گذشته، از 15 شهریور آغاز شده و تا سه ماه به طول می انجامد.
 
 آغاز کاوش های باستان شناسی این گورستان تاریخی ، کشف اشیاء منحصر به فردی را چون "آمفورا" ، "ریتون" و سکه هایی با نقش هایی از خسرو پرویز در پی داشت.
 
این گورستان اشکانی _ساسانی با سازه های معماری به جای مانده از دوره ساسانی، در جریان عملیات عمرانی برای احداث یکی از شعبه های دانشگاه علم و صنعت کشف شد.
 
 به گفته کارشناسان کاوش های این گورستان تاریخی تا کنون نشان داده که روستای دیرین ولیران دماوند در دوره های اشکانی و ساسانی موقعیت بسیار مهم و ارزشمندی داشته است.