فرماندار دماوند گفت: دهیاران باید با جدیت بیشتر در جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیرمجاز، حافظ حقوق مردم، دولت و منابع ملی باشند.

ناصر محمودی‌فرد عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات طرح‌های هادی روستایی شهرستان دماوند در فرمانداری این شهرستان بیان کرد: در حال حاضر، مبارزه با ساخت‌ و سازهای غیرمجاز یکی از وظایف مهم و خطیر تمام مسئولان دولتی و نهادهای مردمی است.
وی ساخت‌ و ساز غیرمجاز را دست‌اندازی به منابع طبیعی و تضییع حقوق مردم و دولت خواند و افزود: به نظر می‌آید که در این زمینه باید کسانی که حتی در یک روستا مسئولیتی دارند، جدیت و نظارت بیشتری داشته باشند.
محمودی‏‌فرد با بیان اینکه انتظار داریم این حقوق به خوبی رعایت شود، ادامه داد: همه ما در هر جایگاهی که هستیم، باید مدافع حقوق ملی باشیم و اجازه ندهیم که برای کسب برخی از درآمدها، اقدام به انجام کارهای خلاف شود.
وی از بین بردن اراضی ملی را باعث بروز آثار مخرب در سرنوشت کشور و نسل‌های آینده برشمرد و اظهار داشت: با وجود کمبود منابع آب و سایر منابع که در منطقه، شهرستان، استان و کشور وجود دارد، ساخت ‌و سازهای غیرمجاز مشکلات ما را در این بخش‌ها افزون می‌کند.


اصول کار در ساخت و سازهای غیرقانونی رعایت نمی‌شود
فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه دهیاران باید بتوانند این بخش را نیز به خوبی مدیریت کنند، تصریح کرد: مبارزه با ساخت ‌و سازهای غیرمجاز چند مزیت دارد که از آن جمله، می‏‌توان به حفظ حقوق دهیاری‏‌ها و شهرداری‏‌ها، کنترل و نظارت بر کیفیت ساخت و ساز و حفظ حدود طرح‌‌های هادی روستایی اشاره کرد.
وی با تأکید بر اینکه اگر ساخت و ساز غیرمجاز صورت گیرد، حقوق دهیاری‏‌ها و حریم روستاها دچار آسیب و صدمه می‌شود، افزود: از سوی دیگر، اصول کار در ساخت و سازهای غیرقانونی رعایت نمی‌شود و این امر با توجه به زلزله‏‌خیز بودن منطقه می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری به بار آورد.
فرماندار دماوند تأکید کرد: دهیاران ضمن جدیت در ممانعت از ساخت ‌و سازهای غیرقانونی، باید موارد تخلف را از طریق بخشداری‏‌ها پیگیری کنند تا شاهد کنترل این جریان در روستاهای شهرستان نیز باشیم.
گفتنی است؛ نشست بررسی مشکلات طرح‌های هادی روستایی شهرستان دماوند با حضور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران، معاون امور روستایی بنیاد مسکن تهران، فرماندار دماوند، بخشداران مرکزی دماوند و رودهن، رئیس منابع طبیعی شهرستان و دهیاران روستاهای شهرستان دماوند برگزار شد.
انقلاب اسلامی‌ ایران به مفهوم مردم‌سالاری معنا بخشید
فرماندار دماوند در حاشیه این نشست همچنین گفت: پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دهه فجر، مردم‌‏سالاری را با کمک دین مبین اسلام و رهبری ولایت فقیه معنا بخشید.
محمودی‌فرد در گفت‏‌وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران بیان کرد: هر چند مبارزه مردم برای پیروزی انقلاب اسلامی سال‌های زیادی طول کشید، اما دو نقطه عطف مهم این جریان، شهریور سال 1342 و بهمن‌ماه سال 1357 بود.
وی افزود: یکی از دستاوردهای مهم این انقلاب که بر اساس جمهوریت و مردم‌سالاری اسلامی بنا نهاده شده بود،‌ آوردن مردم به تمام میادین تصمیم‌‏گیری و انتخابات بود.
محمودی‌فرد یکی دیگر از اقدامات خوب در ابتدای انقلاب اسلامی و بعد از تشکیل دولت موقت و شورای انقلاب را تدوین قانون اساسی خواند که یکی از شالوده‌های اصلی این قانون، انتخابات و ایفای نقش مهم در سرنوشت کشور توسط مردم است.
وی تصریح کرد:‌ به جرأت می‌توان گفت که یکی از نظام‌هایی که در دنیا حضور مردم در صحنه‌های تصمیم‌گیری آن خیلی پررنگ است، نظام جمهوری اسلامی است.
همه امور در جمهوری اسلامی ایران به دست مردم سپرده شده است
فرماندار دماوند ادامه داد:‌ همه نهادهایی که به نوعی در کشور مسئولیت دارند، مبتنی بر آرای‌ مردم بوده و از انتخاب مقام رهبری به وسیله اعضای مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری تا شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و دهیاری‏‌ها به عنوان کوچک‌ترین نهاد تصمیم‏‌گیرنده دولتی کشور، توسط مردم صورت می‌گیرد.
وی بیان داشت: به خصوص بعد از سال‌ها که قانون ابتر مانده انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در کشور شکل گرفت، مردم با انتخاب شوراها و به تبع آن دهیاری‏‌ها و شهرداران، نقش مهمی را در سرنوشت شهر و منطقه خود ایفا می‌کنند.
فرماندار دماوند با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران همه امور به دست مردم سپرده شده است، اظهار کرد: دولت در این میان تنها نقش تسهیل‌گری داشته و با کم‏ترین دخالت و تصدی‌گری سعی کرده است تا زمینه حضور مردم را فراهم کند.
 

منبع: فرمانداری