خبرگزاری میراث فرهنگی _ گروه میراث فرهنگی _ فاطمه علی اصغر_دومین فصل کاوش محوطه اشکانی ولیران دماوند که چندی پیش با کشف ریتون های منحصر به فرد اشکانی و سکه های ساسانی تعجب جامعه باستان شناسی را بر انگیخته بود، از 15 شهریور امسال آغاز می شود .
 
"محمد رضا نعمتی"،رییس هیات کاوش فصل پیشین محوطه تاریخی ولیران و سرپرست جدید گروه باستان شناسی آن ،با اعلام این خبر به CHN  افزود:« فصل دوم عملیات کاوش ولیران با سه رویکرد گمانه زنی ،بررسی و مطالعه رودخانه تار که نزدیکی از مجموعه قرار دارد و ادامه کاوش های فصل گذشته، از 15 شهریور آغاز شده و تا سه ماه به طول می انجامد.»
 


وی اعتبارات اختصاص داده شده به منظور عملیات کاوش و گمانه زنی این محوطه تازه کشف شده را در حدود 40 میلیون تومان عنوان کرد و به میراث خبر گفت :« این اعتبارات برای این فصل کاوش با توجه به ابعاد گسترده آن کافی نبوده و نمی تواند برای حفاظت این سایت پس از اتمام عملیات حفاری علمی مفید باشد.»
 
گروه باستان شناسان این محوطه اشکانی در دومین فصل کاوش آن از 15 نفر تشکیل شده است .
 
 به گفته نعمتی پس از موجی که در رسانه ها به دلیل نبود حفاظت های این محوطه تاریخی در رسانه ها به ویژه در CHN ایجاد شد ،اکنون چندین نگهبان با همکاری مسوولان دانشگاه علم و صنعت از این مجموعه منحصر به فرد محافظت می کنند .
  
 آغاز کاوش های باستان شناسی این گورستان تاریخی ، کشف اشیاء منحصر به فردی را چون"آمفورا" ، "ریتون" و سکه هایی با نقش هایی از خسرو پرویز در پی داشت.
 
این گورستان اشکانی _ساسانی با سازه های معماری به جای مانده از دوره ساسانی، در جریان عملیات عمرانی برای احداث یکی از شعبه های دانشگاه علم و صنعت کشف شد.
 
 به گفته کارشناسان کاوش های این گورستان تاریخی تا کنون نشان داده که روستای دیرینه "ولیران" دماوند در دوره های اشکانی و ساسانی موقعیت بسیار مهم و ارزشمندی داشته است.