تهران _خبرگزاری میراث فرهنگی_ محوطه اشکانی ولیران که چندی پیش با کشف ریتون های منحصر به فرد اشکانی و سکه های ساسانی تعجب جامعه باستان شناسی را بر انگیخته بود اکنون بدون حفاظت رها شده است.
 
پیش از این قرار بود جلسه ای میان مسئولان دانشگاه علم و صنعت و مسئولان پژوهشکده باستان شناسی برای رسیدن به توافق های لازم به منظور حفاظت از محوطه تاریخی ولیران برگزار شود که به گفته « حسن فاضلی نشلی »، رییس پژوهشکده باستان شناسی تا کنون این اقدام انجام نشده است.
 


 
وی به " میراث خبر " می گوید : « اگر چه با فرا رسیدن فصل سرما محوطه تاریخی ولیران به شدت در معرض خطر تخریب است اما تا کنون رایزنی های لازم برای حفاظت و مراقبت های ضروری میان مسئولان مربوطه انجام نشده است .»
 
در همین حال « محمد رضا نعمتی »، رییس هیات باستان شناسی این محوطه تاریخی به میراث خبر می گوید : « در حال حاضر تعداد بازدیدکنندگان این محوطه تاریخی رو به افزایش است .اما این سایت بی نظیر تاریخی در شرق استان تهران بدون هیچ گونه اقدامات حفاظتی و وجود نگهبان رها شده است .»
 
به گفته وی دلیل اصلی به وجود آمدن این شرایط نامناسب حفاظتی برای تپه باستانی ولیران نبود همکاری از سوی مسئولان دانشگاه علم و صنعت است .
 
از سوی دیگر مسئولان دانشگاه علم و صنعت همکاری نکردن مسئولان دانشگاه را واکنش به رعایت نکردن مسایل حقوقی به منظور آغاز عملیات باستان شناسی در ملک دانشگاه از سوی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  اعلام کرده اند.
 
 
  « محمد بیگی »، مدیر اجرایی دانشگاه علم و صنعت دماوند در این مورد به میراث خبر می گوید : «تا کنون هیچ گونه مکاتبه ای از سوی مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران مبنی بر حضور کارشناسان در این محوطه با مسئولان دانشگاه علم و صنعت انجام نشده است.»
          
وی به میراث خبر می گوید: « اکنون با اتمام فصل کاوش دیگر لزومی به باز بودن راه های دسترسی وجود ندارد . گذاشتن کانکس در این مکان هم مانعی از سوی دانشگاه علم و صنعت ندارد و مسئولان میراث فرهنگی می توانند از طریق قانونی در این زمینه اقدام کنند.»
 
محمد بیگی این زمین را متعلق به دانشگاه علم و صنعت می داند که 8 سال پیش خریداری شده است .
  
در همین حال رییس هیات باستان شناسی این محوطه تاریخی نبود حفاظت های لازم از این تپه تاریخی را بسیار نگران کننده دانسته و به میراث خبر می گوید:« در صورت نبود نگهبان احتمال حضور حفاران غیر مجاز در این محوطه اشکانی افزایش یافته و ادامه این روند یکی از   سایت های مهم تاریخی ایران را به خطر می اندازد.»
 
به گفته این کارشناس در صورت ساماندهی این مجموعه و تبدیل آن به سایت موزه باستان شناسی نه تنها دانشگاه علم و صنعت پذیرای گردشگران بسیار می شود بلکه برای دانشجویان رشته های مرمت که در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند شرایط مناسبی به وجود می آید که بتوانند به طور تجربی آموخته های خود را درک کنند.
 
اگر چه مسئولان دانشگاه علم و صنعت نیز معتقد هستند که این سایت موزه می تواند برای ارتقا دانشگاه موثر باشد اما تا کنون اقدامی برای حفاظت از این محوطه تاریخی انجام نشده است .
 
کاوش های باستان شناسی این گورستان تاریخی در دماوند که از چندی پیش آغاز شده بود، کشف اشیاء منحصر به فردی را چون"آمفورا" ، "ریتون" و سکه هایی با نقش هایی از خسرو پرویز در پی داشت.
 
این گورستان اشکانی _ساسانی با سازه های معماری به جای مانده از دوره ساسانی، در جریان عملیات عمرانی برای احداث یکی از شعبه های دانشگاه علم و صنعت کشف شد.
 
 به گفته کارشناسان کاوش های این گورستان تاریخی تا کنون نشان داده که روستای دیرینه "ولیران" دماوند در دوره های اشکانی و ساسانی موقعیت بسیار مهم و ارزشمندی داشته است.