ساعت 17 روز دوشنبه هفته گذشته مسجد اهران آبسرد به دلیل نشت گاز دچاز حریق شد و آتش گرفت، کل مسجد سوخت و تلی از خاکستر شد، اما در میان آتش عظیم تمامی قرآن ها و کتب ادعیه موجود در مسجد سالم ماندند.

از زمانی که پیامبر نور و رحمت، اسلام را در میان مردم آورد و آنانی که به خدا اعتقاد داشتند به دین اسلام گرویدند تاکنون معجزات بسیاری رخ داده که هر روز بر اعتقاد قلبی مسلمانان افزوده است و در این میان؛ رخداد روز دوشنبه هفته گذشته در مسجد اهران شهر آبسرد از توابع شهرستان دماوند، حدیث مفصلی دیگر از این معجزات است.

به هنگام تهیه گزارش تصویری توسط خبرنگاران ایرنا از بقایای سوخته مسجدجامع روستای اهران، زمانی که به کتابخانه رسیدیم مشاهده کردیم که تمامی قرآن ها و کتب ادعیه به رغم اینکه حتی کتابخانه چوبی مسجد از پشت نیز سوخته بود، ولی قرآن ها همه فقط روی جلد و قسمت بیرونی آن سیاه شده بود!! و تمامی صفحات و آیات قرآنی همه سالم بودند که یک نمونه آن هم اینک در دفتر ایرنا در دماوند موجود است.

رییس شورای اسلامی روستای اهران در خصوص آتش سوزی و قدمت این مسجد گفت: از زمانی که امامزاده عبدالله (مطهر) یعنی حدود 700 سال پیش ساختمان آن بنا شده، در کنارش مسجدی نیز بنا گردیده و این بیانگر قدمت بسیار طولانی این مسجدجامع است.

مهدی درویشی افزود: این مسجد آخرین بار در سال 1352 توسط حاج آقا توسلی که یکی از مسجد سازان بنام کشور است و حدود 800 مسجد ساخته مرمت و بازسازی شد.

وی گفت: به دلیل خرابی شوفاژهای مسجد مدتی بود از بخاری های گازی استفاده می شد که دوشنبه شب یکی از بخاری های نزدیک درب اصلی آتش گرفت و بنرهای نصب شده در دیوارها آتش را به سقف مسجد که تیرچوبی بود سرایت داده و در مدت کوتاهی کل مسجد آتش گرفت.

درویشی افزود: آن شب قرار بود ولیمه یکی از اهالی که به مکه مشرف شده بود در مسجد جامع اهران برگزار شود و فقط تعدادی از اهالی در آشپزخانه در حال پخت غذا بودند که خوشبختانه این بخش مسجد سالم مانده است و خادمان هیچ یک آسیبی ندیدند.

وی گفت: آتش در ساعت حدود 17 شروع و به رغم اعزام چندین ایستگاه آتش نشانی(کیلان، دماوند و آبسرد) ولی تا حدود سه ساعت خاموش کردن آتش به طول انجامید.

رییس شورای اسلامی روستای اهران افزود: مسجد جامع اهران یک مسجد فرامحلی است که علاوه بر اهالی روستا، بسیاری دیگر از مناطق اطراف و حتی گیلاوند و دماوند برای حضور در مراسم به این مسجد می آمدند و لذا خاطره خوش از این مسجد و سوختن آن موجب نگرانی اهالی و مومنان شده است.

وی گفت: پس از خاموش شدن آتش اعضای شورا و جمعی از معتمدین نخستین جلسه را برگزار و اعضای ستاد بازسازی مسجد جامع اهران انتخاب و شروع بکار کرده است.

درویشی افزود: جلسه دوم با حضور محسن کرمانی معاون رسیدگی به امور مساجد استان تهران روز بعد از آتش سوزی برگزار و در این نشست قول همکاری برای بازسازی مسجد از سوی وی مطرح شد.

وی میزان خسارت وارده به مسجد جامع اهران را حدود ده میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: شهروندان در صورت تمایل به شرکت در این امر خیر و ساخت هر چه سریعتر مسجد می توانند به شماره حساب 0109620907009 بانک ملی شعبه آبسرد به نام ستاد بازسازی مسجد جامع اهران کمک های خود را واریز نمایند.

درویشی تاکید کرد برای شرکت در این امر خیر شهروندان گرامی فقط به این شماره حساب کمک های خود را واریز کنند و از پرداخت کمک های خود به دیگر حساب ها به منظور جلوگیری از هر گونه سوء استفاده خودداری کنند. 

رییس شورای اسلامی روستای اهران گفت: در مسجد جامع روستای اهران در تمامی مناسبت ها (محرم، رمضان، اعیاد شعبانیه، فاطمیه، هیات های قرآنی و ....) بطور مرتب مراسم برگزار می شد که در حال حاضر سوختن این مکان مقدس خلل بزرگی در اجرای این برنامه ها وارد خواهد کرد و به همین دلیل ضرورت دارد مدیران و مسوولان شهرستان، استان، کشور و خیرین داخل و خارج کشور ستاد بازسازی مسجد اهران را در این امر مهم یاری کنند.

امام جمعه شهر آبسرد و حومه در باره نسوختن قرآن ها و ادعیه در مسجد اهران گفت: این مهم نشانگر عظمت الهی و قدرت نمایی حق تعالی نسبت مسلمانان و قرآن دوستان است.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد میرشریفی افزود: هر کتابی را که برای بار دوم مطالعه می کنیم لذت آن برای خواننده کمتر می شود در حالی که مطالعه قرآن از این امر مستثنی است و عطش انسان را برای فراگیری فرامین الهی هر بار افزون می کند.

وی گفت: این امر بیانگر نورانیت قرآن است، زیرا شخصی که حتی سواد خواندن و نوشتن نداشت زمانی که قرآن را در مقابل وی قرار می دادیم از سایر کتب دیگر تشخیص می داد و در پاسخ به اینکه چگونه به رغم نداشتن سواد متوجه می شود، نورانیت قرآن را بیان کرد.

* امامزاده اهران؛ پیوند دهنده قلوب مؤمنان و متحدکننده عزاداران حسینی است

ˈقربانعلی شعبانیˈ نوحه خوان 92 ساله و کهنسال اهرانی که سالهای متمادی است در این مسجد نوحه خوانی می کند، گفت: برگزاری آیین های عزاداری ائمه معصومین در ماه محرم، ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت ها در مسجد جامع روستای اهران و امام زاده ˈعبداللهˈ (مطهر)، طوایف مختلف حاضر در محل را به هم پیوند داده و اهران امروزی شکل گرفته که این امر تسریع در بازسازی مسجد را ضروری می کند.

روستای اهران دارای شش شهید دوران دفاع مقدس، 2 جانباز و یک آزاده است.

ˈحسین جهانیˈ، ˈحسن نیامˈ، ˈامیر شعبانیˈ، ˈهاشم ایازیˈ، ˈیوسف شاکریˈ و ˈرضا محمدیˈ شش لاله گلگون کفن این روستای تاریخی هستند.

روستای اهران در 16 کیلومتری جنوب شرق دماوند و 2 کیلومتری شهر آبسرد واقع شده است.

 

منبع: ایرنا

 

مطالب مرتبط:

آتش سوزی در مسجد اهران شهرستان دماوند/ معجزه حفظ قرآن در آتش