ناوشکن دماوند یا همان جماران۲ به‌عنوان جدیدترین ناوشکن ایرانی که در دریای خزر به آب انداخته شد، به رادار عصر که یک رادار آرایه فازی سه‌بعدی و همچنین سامانه موشکی صیاد۲ تجهیز شده است.

ناوشکن  دماوند

ناوشکن جمهوری اسلامی ایران، دماوند (جماران 2) که در کلاس موج ، طراحی و ساخته شده است روزهای 25 و 26 تیرماه جاری روانه آب های نیلگون خزر شد.
ناوشکن دماوند را که در مراحل تست نهایی قرار دارد به پهپادهای شناسایی و رزمی مجهز شده و علاوه بر فناوری استفاده از پهپاد، نسبت به ناوشکن جماران1، از کروزهای دریایی به‌روز‌تر و پیشرفته‌تری نیز استفاده شده است.

این ناوشکن نسبت به نمونه مشابهش که همان ناوشکن جماران است، طول بیشتر ولی در عین حال وزن کمتر و قابلیت‌های بیشتری در حوزه تجهیزات و تسلیحات، حمل نفرات و قدرت مانور و چالاکی بالایی دارد.

این شناور با قابلیت تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، مسلح سامانه موشکی کروز، اژدرافکن، سامانه‌های توپ 76 و 40 میلی‌متری، سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی است.

این ناوشکن همچنین مجهز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و قابلیت حمل بالگرد را همچون جماران1 داراست.

به‌ کارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده‌ها و موشک‌های کروز، به‌ کارگیری سامانه کنترل مانیتورینگ به‌منظور کنترل و هماهنگی عملیاتی فی‌مابین موتور، شافت، پروانه و ناوبری و به‌ کارگیری سیستم رانش با توان بالا جهت تأمین سرعت بهینه شناور از نقاط برجسته این شناور است که نسبت به پروژه مشابه قبلی ارتقا یافته و بهینه‌سازی شده است.

بومی‌سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، سونار فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه‌های مخابرات داخلی  و تهدادی دیپر از تجهیزات از دیگر ویژگی‌های ناوشکن دماوند اعلام شده است که مجموعه این تجهیزات به‌صورت بومی در سازمان‌های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.

ناوشکن دماوند

 

ناوشکن دماوند

 

ناوشکن دماوند

 

ناوشکن دماوند

 

ناوشکن پیشرفته جماران2 حدود 100 متر طول و بیش از 1300 تن وزن دارد و از کاربردی‌ ترین ناوشکن‌های موجود در دنیا به شمار می‌آید، هزینه ساخت ناوشکن جماران2،‌ براساس اعلام مقامات نظامی کشورمان، یک‌چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

این ناوشکن که در 27 اسفند سال 91 توسط ریاست جمهور وقت و سرلشکر فیروزآبادی فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح  جمهوری اسلامی ایران و سایر مقامات لشکری و کشوری به طور رسمی به آب انداخته شده بود در نهایت پس اتمام فعالیت های باقی مانده و انجام تست های ساحل عازم دریای خزر شده و مورد آزمایش قرار گرفت.

عملیات دو روزه در تاریخ‌های 25 و 26 تیرماه امسال به منظور آموزش و تحویل دهی هر یک از سامانه ها به ناوگان شمال جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.


این ناوشکن مجهزترین ناوشکن جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر بوده که قابلیت حمل بالگرد را نیز دارد مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین سامانه های تسلیحاتی، الکتریکی و ناوبری روز دنیا بوده و از سیستم‌های پیچیده دفاعی برخوردار است.

یکی از مهمترین تجهیزات نصب‌شده روی این ناوشکن، رادار عصر است. رادار عصر، اولین رادار سه‌ بُعدی آرایه فازی ایران است, این رادار قادر است اهداف را تا شعاع 200 کیلومتری کشف کند.

از مهمترین ویژگی‌های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی،‌ توانایی رهگیری 100 هدف به‌صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است.

این رادار که توسط متخصصان کشورمان و به‌صورت کاملاً بومی تولید شده است، پیشتر و در سال 92 رسماً رونمایی شده بود. نصب این رادار روی ناوشکن دماوند، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دماوند است که حتی ناوشکن جماران نیز از آن بی‌بهره است.

ناوشکن دماوند توسط کارکنان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با همکاری حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و تولید کنندگان و صنایع ایرانی ساخته شده است. نمونه نخست این کلاس از ناوشکن در جنوب ایران با عنوان ناوشکن جماران به ناوگان آب های نیلگون خلیج فارس پیوسته است.

ناوشکن جمهوری اسلامی ایران، دماوند در شهر بندرانزلی به زودی در مراسمی ویژه به ناوگان شمال جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود.

افزوده شدن این ناو قدرتمند با به روزترین سامانه های بومی به سه ناوچه رده پیکان در ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ارتش جمهوری اسلامی ایران  نقش بسیار مهمی در ارتقاء توان رزمی و البته بازدارندگی چند منظوره این نیرو در آب های بزرگترین دریاچه جهان دارد.

معدود کشورهایی در جهان از توانایی ساخت تجهیزات دریایی برخوردار هستند اما جمهوری اسلامی ایران، پتانسیل خوبی را در ساخت تجهیزات دریایی به دست آورده و قطعا حرکت و نگاه ما به آینده است و در آینده دستاوردهای ارزشمند دیگری نیز رونمایی می شود.


 

دست بلند نداجا در کرانه‌های دور دست/ناوشکن دماوند "ببر دریا"/ غرش ناوشکن ایرانی در دریای ایرانیان و آب‌های آزاد

خبرگزاری Xinhua درباره ویژگی‌های ناوشکن دماوند نوشت: ناوشکن دماوند با صدمتر طول و بیش از 1300 تن وزن دارای سیستم‌های مدرن راداری و ظرفیت‌های دیگری در بخش جنگ الکترونیک بوده و سرعتی معادل 30 گرید دریایی دارد.
یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت دریایی داشتن تجهیزات پیشرفته و شناورهای پرقدرت بوده که باعث نیل پیدا کردن هرچه بیشتر نیرو به قدرت دریایی می‌شود.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با طی کردن نقاط بسیار مهمی در کره زمین از جمله تنگه ملاکا، دریای چین، اقیانوس هند، کانال سوئز، دریای مدیترانه، بندر جیبوتی و تا نزدیکی جبل‌الطارق توانسته قدرت و اقتدار خود را به رخ دشمنان بکشد.  
 
در این بخش قصد داریم به توضیحاتی درباره ناوشکن دماوند (جماران 2) که با نقش‌آفرینی عمده وزارت دفاع و نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ساخته شده بپردازیم.  

***خصوصیات ناوشکن دماوند 
 
خبرگزاری Xinhua درباره ویژگی‌های ناوشکن دماوند نوشت: ناوشکن دماوند با 100 متر طول و بیش از 1300 تن وزن دارای قابلیت‌های بالایی است.
 
این خبرگزاری ادامه داد: نیروی دریایی ایران اولین ناوشکن خود با عنوان جماران را در فوریه 2010 در خلیج فارس به آب انداخت و این ناوشکن (که دماوند هم از این خانواده است) دارای سیستم‌های مدرن راداری و ظرفیت‌های دیگری در بخش جنگ الکترونیک بوده و سرعتی معادل 30 گرید دریایی دارد.  
 
 
 

برطبق نظر Osegont دماوند کشتی دیگری است که در صنایع "شهید تمجیدی" در بندر انزلی ساخته شده و در مارچ 2013 به آب انداخته شد.  
 
 
 


**مأمویت شناور سطحی دماوند 
 
سایت  Naval-Technology درباره مأموریت شناور سطحی جماران نوشت: جماران در طیف وسیعی از مأموریت‌ها از جمله نظارت بر آب‌های سرزمینی، جنگ‌های زودرس، جنگ‌های ضدزیر دریایی و جنگ‌هایی با محوریت زمین یا دریا پایه و عملیات تاخت آبی و خاکی استفاده می‌شود. 
 

 

 
**تجهیزات دماوند

 این سایت در ادامه می‌افزاید: جماران (دماوند) مجهز به موشک‌های ضد کشتی نور با 4 لانچر (سکوی پرتاب موشک) و یک رادار اصلی است که دارای دقت بسیار بالایی می‌باشد.  


**سیستم سلاح‌های ضدزیر دریایی  

سایت Naval-Technology تصریح کرد: دماوند به سیستم سلاح ضدزیر دریایی (اژدر) مجهز شده که دارای دو لانچر بوده و قابلیت‌های ویژه‌ای دارد.  
 
این سایت در ادامه درباره ویژگی‌های جماران (دماوند) نوشت: قدرت موتور این ناوشکن 10 هزار HP بوده که دارای 4 ژنراتور است که این سیستم برای سرعت معادل 30 گره دریایی نیرو محرکه لازم را فراهم می‌کند.  
 
سایت rt درباره ویژگی‌های دماوند نوشت: این ناوشکن بیش از 1300 تن وزن، قدرت موتور 20 هزار اسب بخار، سرعت 30 گره دریایی بوده که قابلیت حمل هلیکوپتر، موشک‌های سطح به سطح و سطح به هوا و سیستم‌های اژدر را دارد.

نظر فرماندهان نیروی دریایی راهبردی ارتش درباره ناوشکن دماوند چیست؟

امیر دریادار سیاری: ناوشکن دماوند افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران

امیر دریا دار دکتر حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آغاز هفته دولت در شهرستان فسا از به بهره‌برداری رسیدن چند طرح نظامی در 7 آذر روز ارتش جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: این طرح‌ها شامل بهره برداری از ناوشکن دماوند جمهوری اسلامی ایران از کلاس ناوشکن جماران و یک موفقیت بسیار بزرگ دیگر ساخت و آماده شدن و الحاق زیر دریایی متوسط زیر دریایی کلاس فاتح است.

وی ادامه داد: این ناوشکن برای نخستین بار توسط دانشگاهیان و متخصصان کشور ساخته شده و یک افتخار برای ما است .



امیردریادار سیاری:رونمایی زیردریایی فاتح و ناوشکن دماوند

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت روز نیروی دریایی ارتش برگزار شد، اظهار داشت: در هفته نیروی دریایی افتتاح و الحاق دو فروند بالگرد SH، بالگرد ضد سطحی AB212 و الحاق هواناو و تجهیز 5 فروند ناوچه کلاس فجر به موشک‌های سطح به سطح و رونمایی از دو فروند ناوچه موشک‌انداز، رادار عصر، رادار باند ایکس (که در اقیانوس هند کمک زیادی به نیروی دریایی ارتش خواهد کرد)، ساخت یک داک خشک تعمیراتی و رونمایی از ناو کلاس زیردریایی کلاس فاتح و ناوشکن دماوند جهت الحاق به این نیرو و پروژه‌های مهم ارتباطی ساحل به دریا و زیردریا به زیردریا که توسط کارشناسان و متخصصین نیروی دریایی منطقه دوم ولایت انجام شده رونمایی خواهد شد.  
 

گفتنی است: ناوشکن دماوند مجهز به جدیدترین و پیشرفته ترین سامانه‌های تسلیحاتی، الکتریکی و ناوبری روز دنیا است و از سیستم‌های پیچیده دفاعی بهره می‌برد.

رادار عصر

سامانه رادار مراقبت هوایی "عصر" نخستین رادار سه‌بعدی با قابلیت کشف اهداف تا حداقل 200 کیلومتر، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی در سه محور سمت، برد و ارتفاع است.  ویژگی برتر این رادار توانایی رهگیری 100 هدف به طور همزمان و توانایی مقابله با جنگ الکترونیک است.

 


گزارش العالم از رادار عصر

به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، با پیشرفت‌های روزافزون علم و فناوری، به خصوص در حوزه نظامی شاهد دستاوردهای جدید نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از کیان نظام اسلامی هستیم.
 
رادار یک دستگاه رادیویی است که برای مشاهده اجسام و اندازه‌گیری برخی ویژگی‌های آن‌ها توسط امواج الکترومغناطیسی به کار می‌رود. اصول کار تمام سیستم‌های راداری از جهت فرستند و گیرنده یکسان هستند و در این بین تنها موج ارسالی توسط رادارها هستند که با یکدیگر تفاوت دارند. در واقع فرستنده امواج خود را به سوی آنتن گسیل می‌کند و این امواج در این بین از یک سرکولاتور عبور داده می‌شوند، در نتیجه امواج فرستاده شده توسط هدف منعکس شده و دوباره از آنتن گیرنده دیگر یا همان آنتن مربوطه، دریافت می‌شوند.

از مهم‌ترین مزایای رادار آرایه‌فازی عصر می‌توان به بکارگیری ترانزیستور در آن اشاره کرد که موجب می‌شود بر خلاف رادارهای با فناوری قدیمی‌تر که از مگنترون در آن‌ها استفاده شده، پس از، از کار افتادن چند ترانزیستور رادار از مدار خارج نشود و تنها برد آن کاهش یابد در صورتی که در رادارهای پیشین و با فناوری قدیمی، رادارها کامل از کار می‌افتادند. 

در کاربردهای نظامی، آنتن‌ها راداری آرایه‌فازی قادر به چرخش لوب اصلی آنتن در زمان‌های بسیار کوتاه در حد چند نانو ثانیه بوده که امکان قفل بر روی تعداد بسیار زیادی از اهداف را فراهم می‌آورد که البته این کار به کمک رادار‌های پسیو که نیازمند یک حرکت مکانیکی هستند، میسر نمی‌شود.
 
از این رو گفته می‌شود که رادار عصر قادر به رهگیری 100 هدف به صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است. در این راستا از رادارهای‌آرایه فازی اکتیو به طور گسترده در ارتش‌های کشورهای پیشرفته و بر روی هواپیماها و رزم‌ناوها و پایگاه‌های زمینی و متحرک به کار گرفته می‌شود. 

در کنار ویژگی‌های مطرح شده، این راداها قادرند تصاویری با کیفیت بسیار بالاتر ارائه دهند و رزولوشن تصویر منتشر شده را به بهترین نحو به نمایش بگذارند که علت آن، امکان باریک نمودن لوب اصلی آنتن است. این ویژگی‌ها در رادارهایی با نوع موج پیوسته سینوسی امکان‌پذیر است که رادارهای آرایه‌فازی نیز نوعی از آن‌ها هستند.

 از دیگر مزایای رادارهای آرایه فازی که "عصر" نیز نوعی از آن‌هاست، می‌توان به قدرت شناسایی بالا و برد زیاد اشاره کرد به طوری که این رادارها می‌توانند اجسامی با سطح مقطع 4 متر مربع را تا شعاع 180 کیلومتری را رصد کنند که البته عصر نیز قادر به چنین کاری است. البته رادار برد بلند عصر می‌تواند موشک‌های کروز را نیز شناسایی کند و این نشان‌دهنده آن است که این رادار قادر است با اهدافی با سطح مقطع بسیار کم که کروزها نمونه‌ای از آنها هستند، نیز مقابله کند.
 
 




نظر فرماندهان در باره رادار عصر چیست؟

امیردریادار سیاری: فناوری "رادار عصر" هم در ساحل و هم در شناورها قابل استفاده است

امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه مراسم رونمایی از رادار عصر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رادار عصر حرکت در لبه دانش است و دستیابی به فناوری و رادار عصر یک نیازمندی در عرصه دریا بود.


 
امیر سرتیپ موسوی: رادار سه بعدی "عصر" اهداف را تا 200 کیلومتر شناسایی می‌کند

امیر سرتیپ سیدعبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش در حاشیه مراسم رونمایی از رادار "عصر" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساخت این رادار کار بسیار افتخار آمیزی است و نتیجه تلاش دانشمندان نیروی دریایی ارتش به حساب می‌آید. 

وی افزود: از صفر تا صد این رادار به صورت کامل و بومی تهیه شده و این مجموعه می‌تواند تا 200 کیلومتر اهداف خود را با سطح مقطع راداری 4 متر مربع دریافت کرده و کشف و شناسایی کند. 
 


امیر موسوی اظهار داشت: این کار بسیار بزرگی که ما را به شوق وا می‌دارد که ماموریت‌های خود را بهتر و با کیفیت بیشتر انجام دهیم. 

جانشین فرمانده کل ارتش درباره شعار نیروی دریایی یعنی راه ما راه حسین (ع) بوده، تصریح کرد: جرقه این شعار از ده سال گذشته توسط امیر سیاری زده شده است. 


وی در پاسخ به این سؤال که این رادار چه چیزی را به توانمندی کشور اضافه کرده، گفت: یک نیروی دریایی راهبردی، تجهیزات مختلفی همچون شناورها را در اختیار دارد و یک یگان کامل دارای تجهیزات مختلفی است که رادارها چشم نیرو محسوب می‌شوند و همه اهداف سطحی و هوایی را باید بگیرند.
 
جانشین فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: این رادار بر روی شناورها نصب می‌شود و در کشف و مراقبت‌های هوایی مزیت‌های بسیاری دارد. 

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانمندی خود را در دریای ایرانیان و آب‌های آزاد نشان داده و این نشان از اقتدار نیروی دریایی است. 

علاوه بر این، ناوشکن دماوند دست بلند نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در کرانه‌های دور دست خواهد بود.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران