خبرگزاری میراث فرهنگی _گروه میراث فرهنگی_ محوطه اشکانی _ساسانی ولیران دماوند زمستان 85 زیر سقف های کاذب ، بسیاری از بخش های خود را از دست داد .
 
کشف این محوطه تاریخی اوایل سال گذشته طی یک حادثه اتفاقی در حین عملیات عمرانی برای احداث شعبه جدید دانشگاه علم و صنعت در دماوند، توجه بسیاری از کارشناسان و متخصصان باستان شناسی را به این سایت معطوف کرد .

 


 
«محمد بیرقی »، رییس دفتر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فیروزکوه و دماوند در این باره به "میراث خبر" گفت :« اگر چه کشف آثاری چون ریتون و آمفوره در این سایت تاریخی عرصه را برای تحقیقات در دوره اشکانی را گشود اما نبود همکاری های لازم از سوی مدیران دانشگاه علم و صنعت باعث شد زمستان 85 این محوطه بدون محافظت های اضطراری رها شود و رو به نابودی رود.»
 
 مدیران دانشگاه علم و صنعت پیشتر بارها اعلام کرده بودند که برای حفاظت از این محوطه اقدامات لازم را انجام می دهند تا این مکان تبدیل به یکی از سایت موزه های مهم این شهرستان شود و دانشجویان نیز از آن بهره ببرند.
 
اما نه تنها این وعده مسئولان دانشگاه علم و صنعت اجرایی نشد بلکه محوطه تاریخی ولیران روزهای سختی را در هوای سرد و زمستانی این شهرستان گذراند .
 
بیرقی در این باره به میراث خبر گفت :«سقف کاذبی که تنها پوشش این محوطه تاریخی بود  نمی توانست از این سایت دیرینه حفاظت های لازم را انجام دهد .»
 
به گفته وی پیش از آغاز فصل دوم کاوش این منطقه باید اقدامات اضطراری برای صیانت از آن را انجام داد ، در غیر این صورت یکی از مهمترین فضاهای فرهنگی _ تاریخی ولیران برای همیشه از حافظه تاریخی مردم آن زدوده می شود.
 
کاوش های باستان شناسی این گورستان تاریخی در دماوند که از اواسط مرداد 85  آغاز شده بود ، کشف اشیاء منحصر به فردی را چون"آمفورا" ، "ریتون" و سکه هایی با نقش هایی از خسرو پرویز در پی داشت.
 
 به گفته کارشناسان کاوش های این گورستان تاریخی تا کنون نشان داده که روستای دیرینه "ولیران" دماوند در دوره های اشکانی و ساسانی موقعیت بسیار مهم و ارزشمندی داشته است.